Informatiebulletin september 2021, nummer 3

Uitgave van de Zaanse Energie Koöperatie

Over deze uitgave

Beste leden en donateurs,

hierbij treffen jullie ons nieuwe informatiebulletin aan. Zoals uit de enquête van vorig jaar blijkt, is er onder de leden en donateurs veel behoefte aan achtergrondinformatie over mobiliteit. In deze uitgave verschijnt een aantal artikelen die gaan over dit onderwerp, zoals het rijden op een elektrische fiets en/of motor, het gebruik maken van een leenauto en het ombouwen van een 2CV tot elektrische eend. Maar hoe kunnen wij gebruik maken van al deze elektrische apparatuur? Om elektrisch te kunnen ‘bewegen’ is laden een must.
Daar wordt dan ook een artikel aan gewijd.
Kortom, een interessant infobulletin. Veel leesplezier.

Het bestuur van de ZEK.
De inhoudsopgave is als volgt:

  1. Meer manieren waarop we jouw droom van elektrisch rijden kunnen laten uitkomen.
  2. Het laden van voertuigen: tijd en geld.
  3. Elektrische (motor)fietsen.
  4. In memoriam Pim Gorter.
  5. Opbrengst Zonneveldt (inverterprobleem).
  6. Autodelen: wat kost het en wat levert het op?
  7. Kernenergie en het klimaat.
  8. Natuurmarkt op zaterdag 2 oktober as. in de Bullekerk, Westzijde, Zaandam

Meer manieren waarop we jouw droom van elektrisch rijden kunnen laten uitkomen door Antonet Warger.

Aan de Stofkuipstraat in Wormer is een bijzondere garage te vinden: de 2CV garage! ‘Een garage die uit passie ontstaat, brengt als vanzelf moois voort’, aldus Sander en Ruben, die elkaar gevonden hebben in het levend houden - en meer dan dat - van een bijna 50 jaar oud automodel: de 2CV. De ‘eenden’ worden op maat gemaakt, geheel volgens de wensen van de klant. De heren beleven het in en uit elkaar sleutelen van de auto als het spelen met Meccano: het geeft hen enorm veel plezier. Maar wat doen Sander en Ruben om de 2CV milieuvriendelijk rijklaar te maken?
De heren bouwen de 2CV om tot elektrische auto, ontworpen in Ruben’s lab! ‘Als kind al had ik een grote wens - de auto - en in het bijzonder die van mijn vader, meestal een 2CV. Ik had ook een gewetensprobleem. Over de snelweg fietsend op de autoloze zondag van 1973, was mijn grootste angst, dat de auto’s zouden zijn afgeschaft als ik eindelijk oud genoeg zou zijn voor rijlessen. Het was mij duidelijk, dat de auto zoals die was - met zijn ongebreidelde dorst naar fossiele brandstoffen - niet het eeuwige leven had.

In 2011 besloot ik een elektrische eend te bouwen. Ik startte het bedrijf 2CV Electrique en na flink wat pionierswerk kreeg ik het voor elkaar een heerlijk rijdende eend, geheel stil en klaar voor mijn doelen, te realiseren. Ik reed ermee door Amsterdam en omstreken en zelfs mijn reizen naar Ierland en Noorwegen waren een groot succes. Ik breidde mijn technologische kennis verder uit en kreeg opdrachten van klanten, waardoor de eend steeds beter ging rijden dan de originele uitgave van het model. Ik ontmoette Sander in 2013. Na veel gesprekken met elkaar en geïnteresseerden, plannen maken, het bijhouden van de laatste technische snufjes besloten wij om samen te gaan werken in dit nieuwe pand aan de Stofkuipstraat.

En wat is de actieradius van de elektrische 2CV?

Met onze kleinste set van 17kWh kom je 120km ver, maar met ons nieuwe pakket kan dat het dubbele zijn. 17kWh is voor veel gebruikers ruim voldoende, we rijden er zelf ook mee rond. Als je je Citoën C4 eruit wil knikkeren, dan raden we je ons 37kWh pakket aan. Hiermee rijd je uit onze toonzaal direct naar Maastricht. Tussenliggende opties zijn er ook: met 27kWh kom je 190km ver en met 32kWh 220km. Voor het vaststellen van de range hebben we onze praktijkervaring gebruikt. Zoals een boot een ideale rompsnelheid heeft waarbij hij optimaal door het water glijdt, ligt de ideale snelheid van een eend net onder de 100km/u. Dit hebben we als uitgangspunt genomen. Hierboven neemt de luchtweerstand exponentieel toe en je energieverbruik daarmee ook. Constant 125 rijden kan, maar levert je 50% meer verbruik op. Stadsritten daarentegen zijn weer veel gunstiger, ook omdat je bij het stoplicht niet stationair staat te draaien.

En het laden van de accu’s, hoe gaat dat?

De ontwikkelingen betreffende laden wordt hier stevig aangepakt. De eerste eend kan snelladen, door onder andere de keuze voor een hoogvoltagesysteem. Ook werken wij hard aan het principe om je klassieke EV aan je zonnepanelen te koppelen als bufferbatterij en zo energetisch onafhankelijker te worden. De nieuwste innovatie uit eigen koker is het EV-chassis, een speciaal sterk 2CV-chassis vol batterijen. Je kunt thuis of elders gewoon met een 16A stopcontact laden, dat gaat niet snel maar wel gestaag. ’s Nachts of tijdens je werk stroomt hij vol. Ook kun je aan een laadpaal laden, bij je in de straat. Echt vlot gaat het met snelladen bij bijvoorbeeld Fastned, dit zijn we aan het ontwikkelen. Hier koppel je de externe lader direct aan de accu’s die in 20 minuten weer een derde van je gekozen range bijlaadt.

Het 17kWh-pakket is hier niet geschikt voor. We blijven constant op zoek naar mogelijkheden en andere oplossingen. De meeste conversies worden gedaan met industrie-componenten met een laag voltage.
Aangezien wij kiezen voor hoog voltage (standaard is in de automotive wereld waardoor we hun beproefde techniek kunnen toepassen) geeft dit ook de mogelijkheid tot snelladen. De eigenaar van de elektrische 2CV krijgt zo meer gebruiksvrijheid. Dit jaar ontmoetten we een fabrikant die net een nieuw type accu’s op de markt had. Op basis van lithium-ijzerfosfaat-cellen, flink energiedicht, dus veel vermogen bij een laag gewicht. En met 5 jaar garantie. Nog mooier, ze waren zo compact dat ze binnen het volume van een chassis pasten. In het oorspronkelijke chassis zitten wat verstevigingen in de weg en zijn er wat andere bezwaren, dus hebben we er een op maat laten maken.
Het grootste deel van de accu’s zit in het centrale deel van het chassis, een klein deel op de plek van de benzinetank. Het zwaartepunt ligt heel laag en verder naar voren. Fijn voor je rijgedrag. Het gewicht neemt met maximaal 200kg toe, technisch prima haalbaar. We kunnen er genoeg accu’s in kwijt om een range van 250km te halen met 37kWh. Maar je kunt ook kiezen voor een 32 of 27kWh accupakket, met 220 of 190km range. Je kunt ze allemaal combineren met onze snellader, waardoor je je accu in 20 minuten weer voor een derde vol kunt hebben, terwijl je zelf een kop koffie drinkt. Zo wordt je klassieke EV wel héél bruikbaar.

En wat kunnen jullie vertellen over het rijplezier?

De eend rijdt gewoon van 0 tot 130 kilometer per uur in de derde versnelling. De achteruit wordt ingeschakeld, door met een schakelaar de motor andersom te laten draaien. Dus de koppeling en de versnellingspook zijn niet meer nodig. Fijn toeren zonder schakelen. Met het toegenomen vermogen en koppel ben je onafhankelijker op de weg. Tegenwind speelt minder een rol, je haalt gewoon soepel vrachtwagens in. Bij het stoplicht ben je zeker niet als laatste weg, bij een tussensprintje kun je nog wel eens een verbaasde blik ontmoeten. Alles gaat gewoon soepeler. En dan ook nog eens in stilte, je kunt zonder stemverheffing een gesprek voeren. De auto wordt wel zo’n 120 tot 200 kilo (afhankelijk van de hoeveelheid accu’s) zwaarder door de accu’s die gemonteerd zijn op het chassis. Zo is de auto minder springerig en ligt heerlijk soepel op de weg.

Wat is er nog meer aantrekkelijk aan een elektrische 2CV?

De motor heeft als slijtagedelen alleen twee lagers die pas na een paar ton aan kilometers vervangen hoeven te worden. De regelaar is een betrouwbaar ding dat bovendien mooi in te regelen is om de eend soepel te laten rijden. De overige componenten, zoals de lader, 12V-converter, Battery Management System zijn nieuw en komen allemaal van gerenommeerde producenten, meestal uit de automotive wereld.
Ben je enthousiast geworden en wil je graag meer weten?
Mail naar sander@2cvgarage.nl of bel 075 6421258.
Stofkuipstraat 3 1531 NC Wormer
06 284 286 75
info@2cvgarage.nl

Wie geïnteresseerd is in het bouwen van een elektrische 2CV, kan zich voor een presentatie op locatie in het voorjaar van 2022 inschrijven, door een mail te sturen naar antonet.warger@zaanse-energie-kooperatie.nl.

Het laden van voertuigen: tijd en geld door George Poel

Met de start van de omschakeling van brandstof naar elektra is er voor het vervoer een nieuwe uitdaging. Hoe laad ik zo snel mogelijk mijn elektra? Voor we deze vraag beantwoorden gaan we eerst eens in op de energiehuishouding van een vervoermiddel zoals de auto.

Om te rijden heb je energie nodig. De energie die de wielen nodig hebben is onafhankelijk van de brandstof die je gebruikt. Om 100 km/uur te rijden is voor een bepaald type auto in principe dezelfde hoeveelheid energie nodig. Indien die energie uit een brandstof komt, dient deze eerst verbrand (in een ontbrandingsmotor) te worden voordat er energie beschikbaar is op de aandrijfas en de wielen. De energie aan de wielen is bij benzine en LPG ongeveer 20% van de energie in de brandstof, bij diesel is dit 25%. Voor elektromotoren geldt dat het rendement vanaf accu naar wielen 90% is. Je hebt dus meer energie nodig bij brandstoffen dan bij elektra. Daarnaast zijn er nog enkele kleinere invloedsfactoren. Zo kan een elektrische auto bij het remmen de energie weer terug laden in de accu (de elektromotor wordt op dat moment dynamo). Verder is de elektrische auto zwaarder a.g.v. het grotere gewicht van accu’s t.o.v. een ontbrandingsmotor. Dit vraagt weer iets meer energie.

Het totaalresultaat van bovenstaande is dat de hoeveelheid energie per gereden kilometer bij elektrische auto’s ongeveer 1/3 van die van auto’s met verbrandingsmotoren is. Neem je lichtere, minder snel rijdende en ook kleinere voertuigen (minder luchtweerstand) zoals een scooter, dan zie je dat de hoeveelheid energie per km fors afneemt. Bij de elektrische fiets daalt de energie helemaal tot het minimum. Dit komt uiteraard ook doordat je bij de fiets zelf als mens ook energie levert. Het energiegebruik per km is in de oranje kolom van tabel 1 weergegeven. De conclusie is dat je minder energie mee moet nemen bij elektrisch vervoer en nog minder wanneer het elektrische vervoermiddel kleiner en lichter is. Kijk je naar de prijs per kilometer dan is ook te zien dat je op elektra goedkoper kan rijden (blauwe kolom). Dat is wel afhankelijk van de snelheid waarmee je wilt laden. Dit item nemen we hierna door.

Vervoer-middel

Energiebron

Energie / Eenheid

Prijs / Eenheid

€ / MJ

Km/ Eenheid

€/Km

MJ/Km

Auto

Benzine

33MJ / L

1,79

0,054

14

0,12

2,20

Auto

Diesel

36MJ / L

1,44

0,040

18

0,08

2,00

Auto

LPG

26MJ / L

0,73

0,028

12

0,06

2,17

Auto

Elektra – thuis

3,6MJ / kWh

0,23

0,064

5

0,05

0,72

Auto

Elektra – laadpaal

3,6MJ / kWh

0,35

0,100

5

0,07

0,72

Auto

Elektra – snellaad

3,6MJ / kWh

0,56

0,150

5

0,11

0,72

Scooter

Elektra – thuis

3,6MJ / kWh

0,23

0,064

33

0,007

0,11

Fiets*

Elektra – thuis

3,6MJ / kWh

0,23

0,064

120

0,002

0,03

Tabel 1 – energiegebruik en energiekosten

*Fietsaccu = 0,5 kWh en gaat 60km mee.

Voor een traditionele auto heb je dus veel energie nodig. Deze energie in de vorm van benzine of diesel laad je met ongeveer 40 liter per minuut. Inclusief het openen en sluiten van de tank ben je daarmee in 2 minuten klaar. Bij elektrisch laden gaat dat langzamer, afhankelijk van de capaciteit van de laadaansluiting. Combinatie van de energiebron, de benodigde hoeveelheid energie (tank/accu) en de laadsnelheid levert de laad/tank tijd op.
In onderstaande tabel is deze aangegeven.

Voertuig+
Brandstof

Laad snelheid

MJ /
Eenheid

Laadsnelheid
MJ/uur

Te laden

Laadtijd

Auto Benzine

40l/min

33

79200

50l

< 1 min.

Auto Diesel

40l/min

36

86400

50l

< 1 min.

Auto LPG

30l/min

26

46800

40l

< 1 min.

Auto thuis

11Kw

3,6

40

50Kw

4½ uur

Auto laadpaal

22Kw

3,6

79

50Kw

2¼ uur

Auto snellaad

150Kw

3,6

540

50Kw

1/3 uur

Scooter

0,5Kw

3,6

2

3Kw

1½ uur

Fiets

0,15Kw

3,6

0,5

0,5Kw

31/3 uur

Tabel 2 - laadtijd bij verschillende vervoermiddelen en energiebronnen

Het blijkt dat laden met een elektrisch voertuig substantieel tijd kost. Niet de 5 minuten voor stoppen, tanken, betalen en weer rijden, maar zomaar uren. Dit is uiteraard niet handig. De oplossing van dit probleem loopt via 3 lijnen. De eerste is dat je niet moet laden. Dat geldt wanneer je voldoende energie mee neemt voor de afstand die je moet afleggen. Voor de fiets klopt dit in ruim 99% van de gevallen. De fietsafstand valt bijna altijd binnen de 60km. Bovendien heb je de keuze hoeveel je zelf doet en hoeveel de accu. Dat gaat al snel goed. De enige uitzondering die ik heb meegemaakt was het meefietsen met een Pedelec (snelle elektrische fiets) met een wielrenner (mijn zoon). Dat leidde tot lange middagpauzes.

Een tweede optie is de laadsnelheid verhogen. Bij een fiets kan dat in beperkte mate. Bij auto’s zijn er grote verschillen. Het effect is wel dat de kosten bij openbare snellaadpunten meer dan dubbel zo hoog zijn. Dit is te zien in de groene kolom in tabel 1. De derde optie is dat je laadt op momenten dat er geen tijd verloren gaat.
Dat kan b.v. wanneer je op het adres waar je arriveert, laadt (werk, visite, hotel, rij-pauze voor eten/koffie etc.). Een speciale vorm hiervan is thuisladen. Op dat moment laad je je auto zodra je thuis komt. Praktisch wordt een vierde mogelijkheid niet gebruikt: meer energie meenemen. Dat kost extra accucapaciteit en die is relatief duur. Op dit moment al gauw €500,- per kWh extra opslag. Omdat de voorgaande 3 mogelijkheden bijna altijd voldoen, komt het zelden tot deze optie. De uitzonderingen zijn fietsers die een reserveaccu meenemen en automobilisten die op vakantie een auto met een groter bereik (is accu) nemen. Kijk je naar de gemiddelde elektrische rijder dan is laden prima oplosbaar door altijd met een voldoende geladen accu op pad te gaan. Voor de uitzonderingen volstaat dan snelladen in de rij-pauze. Vergeet je het laden te plannen, dan kan je tegen lange wachttijden oplopen. Het laadprobleem komt dus weinig voor (voor sommigen nooit), maar is in onze snelle wereld wel een punt. Het gevolg is dat de laadsnelheid van auto’s voortdurend stijgt (nu al 250kW en zelf 350kW) en de accu’s stap voor stap groter worden. Voor de doorsneerijder kan dat laden juist een zegen zijn. Nooit tanktijd nodig (altijd thuis), goedkopere energie (uit het net) tot spotgoedkope energie (van zonnepanelen). In dat laatste geval rijd je fluitend met je autootje rond voor nog geen €0,02 / kilometer. In de stad word je dan overigens fluitend voorbij gereden door de elektrische fiets die je in het voorbij rijden nog even meldt dat hij slechts 10% van die kosten per km betaalt.

Elektrische (motor)fietsen door Thecla Graas

Al jaren gebruik ik voor woonwerkverkeer (dagelijks 27 km vice versa) mijn elektrische fiets en ben daar zeer content mee. Als ik dagelijks op de A10 in de file moest staan zou ik beslist ander werk hebben gezocht. Ik kan wel met de trein gaan, maar wordt daar in de spits ook niet blij van. Ik zeg altijd voor veevervoer hebben ze regels, maar bij de NS en bij de metro moeten de mensen het maar uitzoeken. Maar nu rijd ik lekker met mijn fietsje eerst naar de Hempont, waarmee ik het Noordzeekanaal oversteek. De ponten-docks worden op dit moment ook allemaal aangepast zodat de ponten straks elektrisch kunnen gaan varen en geen diesel meer nodig hebben..

Daarna cross ik door de stad via park en fietspaden met heerlijke de buitenlucht om je heen.

En al regent het of waait het, ik vind het niet erg. Waait het hard dan hebben we zeker een goede opbrengst deze dag van het Windpaard en regent het dan raakt onze regenput achter in de tuin weer vol (3500 liter), waarmee we (af-)wassen, douchen en de wc mee doorspoelen.

Ongeveer zes jaar geleden was ik een van de weinigen die op een elektrische fiets reed. Nu zie je voor een overgrote meerderheid elektrische voertuigen op de fiets- en voetpaden rijden. Jong en oud rijd elektrisch met Speed Pedelec of gewoon met wat ondersteuning.

Zelfs middelbare scholieren zie je vaak al niet meer op een gewone fiets rijden. Afgelopen jaar kwam je met name in Polen en de Baltische staten veel elektrische steps tegen, die je overal kon oppakken en activeren. Ook zie je steeds vaker hippe elektrische varianten van brommers en scooters.

Mooi dat er zo’n trend is ontstaan. Maar rijden we nu minder met een (benzine)auto of motor? Ik kan u vertellen dat ik de laatste tijd steeds minder mijn (benzine)motor gebruik, omdat door het grote bereik van mijn accu ik alle kleine ritjes nu met de elektrische fiets af kan.

Belangrijk blijft de accu. Hoeveel bereik in km heb je en hoe vaak moet je de accu weer opladen en hoe snel is hij weer opgeladen? Ter behoud van je accu blijft belangrijk dat je zo nu en dan de accu helemaal leeg rijdt, wat beslist een positief effect heeft op het leven van je accu’s. Dat geldt voor alle accu’s natuurlijk. De accu-technologie kan nog sterk verbeterd worden.

Maar als motorrijdster zal ik nog niet zo snel een elektrische motorfiets gaan rijden. De eerste prototypen waren er al in 2006. De nieuwe innovatieve elektrische motorfietsen zijn erg snel, muisstil en hebben een onverwacht groot bereik aan kilometers. Met deze motorfietsen hoeven we niet te schakelen en of te koppelen en kun je in een paar seconden van 0 naar 100 km/uur. Helaas zijn deze motorfietsen aardig aan de prijs. Door bijna alle bekende motorbouwers wordt op de elektrische markt ingespeeld.

Wij als echt liefhebbers van het merk Royal Enfield moeten nog even wachten tot 2024 voordat er ook een elektrische Royal Enfield op de markt komt. Voorlopig kunnen we nog genieten van ons zo bekende motorroffel en olielucht en het (links) schakelen en koppelen.

Een groot nadeel van al deze elektrische deelnemers in het verkeer is dat je ze bijna niet hoort, terwijl je vaak toch ook met je gehoor de verkeersituatie inschat. Een positief effect heeft het natuurlijk op het binnenstedelijk milieu. Vele steden hebben hiertoe al allerlei reglementen uitgerold. Voor mij blijft op dit moment mijn elektrische fiets een aangename oplossing om me te vervoeren.

En met de steeds strenger wordende eisen omtrent emissie-uitstoot - de doelstelling van het klimaatakkoord is emissievrije mobiliteit in 2050 - beginnen steeds meer fabrikanten van elektrische vervoermiddelen, onderzoek te doen naar elektrische mobiliteit. Deze week las ik in de krant over een waterstofbakfiets en een waterstofstep.

In memoriam Pim Gorter

Een lid van het eerste uur van de ZEK is ons ontvallen:

Op 19 juli 2021 is Pim Gorter overleden.

Pim heeft veel voor de Zaanse Energie Koöperatie betekend.
Hij stond aan de basis van de firma P. Boon Installatietechniek in Assendelft.

Met zijn deskundigheid, technische inzicht, tomeloze energie en hulpvaardigheid heeft hij ons vele jaren bijgestaan met verschillende projecten.
Bedankt Pim voor je inzet !

Wij wensen Anne-Marie en de familie alle sterkte toe.

Opbrengst Zonneveldt (inverterprobleem)

Rik Mooi van - 075 installatietechniek - heeft geconstateerd dat ėėn van de drie omvormers van ons zonnedak Zonneveldt niet meer functioneerde. Rik heeft deze omvormer gedemonteerd en na reparatie bij Interpaul, weer gemonteerd en getest.
Vervolgens heeft Herman Koopman met zijn elektrisch snoeigereedschap ons wederom geholpen om de wilgen te snoeien voor het zonnedak. Dit alles om een optimaal rendement van ons zonnedak in de Engewormer te kunnen bewerkstelligen.
Super bedankt mannen voor jullie inspanningen!

Autodelen: wat kost het en wat levert het op? door Ruud Sweering

Natuurlijk zijn we het met elkaar eens dat een auto een luxeartikel is dat je veel gemak en plezier op kan leveren en soms zelfs onmisbaar is. Maar heb je er misschien al eens over nagedacht dat je voor die voordelen helemaal geen eigen auto hoeft te hebben? Ik deel graag met jullie mijn goede ervaringen met deelauto’s van Greenwheels en met auto’s van de ‘gewone autoverhuurder’.

Als je zoals ik op fiets- of wandelafstand van winkelcentra en een treinstation woont, fit genoeg bent om regelmatig te lopen en te fietsen, maar toch af en toe een auto nodig hebt, dan zou het je heel veel geld kunnen schelen om geen eigen auto meer te hebben. Een eigen auto heeft vaste kosten zoals aanschaf, wegenbelasting, verzekering, onderhoud, maar je kunt ook autorijden en alleen maar betalen wanneer je de auto nodig hebt. Mijn partner en ik gebruiken al meer dan tien jaar gemiddeld twee tot driemaal in de maand een auto voor familiebezoek of andere sociale activiteiten en hebben enkele keren per jaar voor meerdere dagen een auto nodig om bijvoorbeeld een muziekfestival te bezoeken.

Bij Greenwheels hebben wij de keuze uit twee auto’s die binnen vijf minuten fietsafstand van ons huis hun vaste plek hebben. Wij hebben een abonnement van € 10,- per maand* en betalen wanneer we een auto gebruiken € 4,00 per uur en € 0,29 per kilometer (inclusief brandstofverbruik). Daarnaast hebben wij ervoor gekozen het eigen risico te verlagen en daarvoor betalen we per reservering € 4,00.We reserveren via de app voor een bepaalde dag en de hoeveelheid uren dat we de auto nodig hebben. Met een Greenwheelspasje of via een aangemelde OV-chipkaart openen we de auto, loggen in op de minicomputer en we kunnen op pad.
Voor langere trips, als we veel kilometers af moeten leggen of een grotere auto nodig hebben, huren we een auto bij de ‘gewone’ autoverhuurder. Dat kan op een doordeweekse dag al vanaf minder dan € 30,00 inclusief standaardverzekering en inzittendenverzekering en met 100 kilometer vrij, daarboven betaal je € 0,13 per extra kilometer. In het weekend moet je op ongeveer € 10,00 per dag meer rekenen en € 0,15 per extra kilometer. Daar komt dan natuurlijk wel nog de brandstof bij.

Het is in het begin even rekenen voorafgaand aan je tripje of het goedkoper is om een Greenwheelsauto te nemen of een van de reguliere autoverhuurder. Al vrij snel wisten wij ongeveer uit ons hoofd waar het omslagpunt ongeveer lag.

Onder de streep zijn wij gemiddeld per maand ongeveer € 70 kwijt aan auto’s van Greenwheels (inclusief brandstof) en per jaar tussen de € 300 en € 700 aan andere huurauto’s waarmee we bijvoorbeeld naar Belgische festivals gaan. Bij dat laatste komt dan nog zo’n € 100 aan brandstof. Volgens mij hebben mijn partner en ik de meest voordelige manier gevonden om toch overal te kunnen komen in goed onderhouden auto’s, maar als iemand een nog beter idee heeft, dan houden wij ons graag aanbevolen. Daarnaast hoeft er voor ons dus niet elke paar jaar een nieuwe auto gemaakt te worden, waarbij een hoop energie nodig is en veel CO2 vrijkomt. Wij delen die uitstoot en energie met nog een heleboel andere gebruikers die ook geen auto full time tot hun beschikking hoeven te hebben. Kort gezegd, groot gemak, weinig kosten en een kleine milieu-impact.

*Alle in dit artikel genoemde prijzen zijn inclusief btw

Kernenergie en het klimaat door Dick Beets

Het geeft te denken dat juist de groeperingen, die het klimaatprobleem jarenlang ontkenden nu ineens kernenergie aanprijzen als dé redder van het klimaat. Kernenergie wordt door Mark Rutte en consorten onterecht in het rijtje van waterkracht, zonne-energie en windenergie gezet. Kernenergie hoort echter thuis in het rijtje steenkolen, olie/gas en biomassa.

Het klinkt paradoxaal maar opwekken van energie kost energie, die heden nog steeds veel CO2 de dampkring in blaast. Je zou denken dat zonnestraaltjes, waterkracht en windkracht CO2-loos komen aanwaaien. Klopt ook, maar met het fabriceren, transporteren en plaatsen van een windmolen komt éénmalig CO2 vrij, hoewel de huidige molens volledig recyclebaar zijn geeft ontmanteling ook CO2-uitstoot. Gerekend over de elektriciteit, die de molen in zijn 25 jaar bestaan produceert is de uitstoot 5 tot 6 gram CO2 per kilowattuur, afhankelijk van de windrijkheid van de plaats waar die staat.

Hoeveel CO2 kernenergie uitstoot heeft Jan Willem Storm van Leeuwen, MSc, lid van de Nuclear Consulting Group onderzocht in zijn proefschrift: “Climate change and nuclear power, an analysis of nuclear greenhouse gas emissions” (2017).
Waar waterkracht, zon en wind CO2-vrij komen aanwaaien, geeft kernenergie broeikasgas af bij het delven, transporteren, zuiveren, verrijken en tot bruikbare precisiestaven maken en vervolgens afvoeren en voor duizenden jaren opslaan van het Uranium ofwel U35. In 2017 bracht deze winningsketen 14,6 gram CO2 per kilowattuur in de dampkring. Uraniumerts, grotendeels onbruikbaar U38, bevat maar enkele percentages U35. Met toenemend aandeel van kernenergie in de wereld elektriciteitsproductie (nu 1,6 %) wordt eerst het gemakkelijk winbare en U35-rijke erts gedolven. Daarna zal delving van steeds minder U35-houdend erts steeds moeilijker worden en dus veel meer CO2 per kilowattuur aan uitstoot geven.

Het bouwen, onderhouden en steeds wisselen van de splijtingsproducten nam in 2017 bij 25 vollastjaren een uitstoot van 47,6 plus of min 11,6 gram CO2 per kilowattuur voor zijn rekening. Door o.a. Fukushima worden bouweisen steeds zwaarder, wat niet alleen de bouwkosten nu al heeft verdubbeld, maar navenant ook de CO2-uitstoot.

Het ontmantelen van een kerncentrale brengt dermate kosten (en CO2-uitstoot) met zich mee dat het sluiten van o.a. Borssele steeds wordt uitgesteld. In het geval er ineens een schone en duurzame elektriciteitsproductie-methode komt dan laat ontmanteling van de windmolens geen spoortje vervuiling achter. Tsjernobyl heeft laten zien dat kernenergie vele jaren en vele hectaren vervuiling achter laat.

Jan Willem Storm van Leeuwen heeft in zijn proefschrift vastgesteld dat ontmanteling van kerncentrales een klimaatbelasting geeft van 54,5 plus of min 17,4 gram CO2 per kilowattuur. Samen geven de drie onderscheiden kernenergieproductie-onderdelen een klimaatbelasting van 117 plus of min 29 gram CO2 per kilowattuur.

Vergelijkbaar met elektriciteit uit aardgas, maar zal bij uitbreiding van haar aandeel van 1,6% naar de 75% van de fossielen, de uitstoot van steenkolen gaan overtreffen.
Het proefschrift van Jan Willem Storm van Leeuwen geeft duidelijk aan dat kernenergie nooit en te nimmer een plek in het duurzame rijtje van water, zon en wind zal terechtkomen. Kernenergie stoot evenveel CO2 uit als kolen, olie/gas en biomassa.

Daar bovenop wekt kernenergie net als kolen, olie/gas en biomassa haar stroom op met de stoomturbine die door het Carnot-proces slechts een rendement heeft van iets boven de 40%. Dat betekent dat 60% van de warmte, die uit kernsplijting dan wel verbranding vrij komt, direct het kanaal- zee- of rivierwater opwarmt hetgeen zeker invloed op het daar geldende klimaat heeft. En we weten ook dat het stoomturbine-proces niet werkt als het koelwater van te hoge temperatuur is. Een aantal jaren terug moest de kolencentrale aan de Hemweg in Amsterdam daardoor stilgelegd worden.

Natuurmarkt op zaterdag 2 oktober as. in de Bullekerk, Westzijde, Zaandam

Organisatie: Stichting Kalverpolder en Vereniging tot Ongeschonden Behoud Westzijderveld (OBW)
Datum: 2 oktober a.s.
Tijd: Aanvang 11.00 uur.
Einde markt 16.00 uur.
Toegang: Gratis en op elk gewenst moment (met verplichte coronacheck of geldige PCR-test).

Extra’s:
* 16.00 uur Uitreiking Zaanse Natuur- en Landschapsprijs door de juryvoorzitter van de BredeNHof Stichting
* Ieder uur een optreden van singer/songwriter Tim Knol (eerste om 12.00 uur)
* Inloop infosessies van de Gemeente Zaanstad over het Gebiedsplan Polder Westzaan
* 17.00 uur Afsluiting door wethouder Wessel Breunesse

Stichting Kalverpolder (15 jaar) en OBW (40 jaar) vieren hun jubileum gezamenlijk met een Natuurmarkt.
Met zo’n twintig kramen presenteren evenveel natuurorganisaties en andere betrokkenen zich aan het Zaanse publiek. Ook de ZEK is hier aanwezig !
De bedoeling van het evenement is - naast de feestelijke happening – tweeledig:
1. laten zien hoeveel mooie natuur de Zaanstreek omringt (o.a. vijf Natura 2000 gebieden).
2. laten zien welke organisaties daarin met vrijwilligers werkzaam zijn en proberen meer Zaankanters daarbij te betrekken.

Het jubileum wordt opgeluisterd met optredens van de landelijk bekende singer/songwriter Tim Knol. Inmiddels Zaankanter en actief in de natuur. Hij speelt ieder uur, te beginnen om 12 uur. Zijn laatste optreden is om 15.45 uur, waarmee hij om 16.00 uur plaats maakt voor de uitreiking van de Zaanse Natuur- en Landschapsprijs.
In de loop van de dag zijn in een aparte ruimte van de Bullekerk enkele inloopsessies van de Gemeente Zaanstad over het in ontwikkeling zijnde Gebiedsplan Polder Westzaan.
Het slotwoord van de dag in cultuurtempel - en op 2 oktober ook natuurtempel - de Bullekerk is voor wethouder Wessel Breunesse.

Copyright © 2021 Zaanse Energie Koöperatie
Alle rechten voorbehouden

Ons e-mailadres is:
contact@zaanse-energie-kooperatie.nl
De ZEK is gevestigd op Zaanweg 57 in Wormerveer
Postadres: Postbus 114, 1520 AC Wormerveer
Website: www.zaanse-energie-kooperatie.nl
Rekeningnummer: NL 61 TRIO 0254 706584

De ZEK is regelmatig in het nieuws.
De ZEK wil groeien om meer invloed te kunnen uitoefenen en ook meer duurzame projecten te kunnen ondersteunen.
Kent u iemand die u lid kunt maken ?
Voor 10 Euro is hij/zij donateur, voor 10 Euro en een eenmalige inleg van 50 Euro is hij/zij lid.
U kunt deze aanmelden via ons e-mailadres:
contact@zaanse-energie-kooperatie.nl of via de
website: www.zaanse-energie-kooperatie.nl